-
法定監査
太陽有限責任監査法人は、法律によって義務付けられた各種の監査を提供しています。
-
任意監査(IPO)及び関連サービス
太陽有限責任監査法人は、上場を目指す多くの会社に、豊富な経験に基づき、株式公開準備のための監査を提供しています。
-
その他任意監査
太陽有限責任監査法人は、経営者等の依頼に基づく各種の監査を提供しています。
-
情報セキュリティ監査
情報セキュリティに係るリスクアセスメントに基づく適切なコントロールの整備状況及び運用状況を検証又は評価して、情報セキュリティの適切性に保証を与え、或いは情報セキュリティの改善に役立つ的確な助言をしております。
-
ビジネス税務
永年培ってきた経験とノウハウをベースとしたプロフェッショナルサービスをスピーディ-に提供します。
-
プライベート税務
ファミリービジネス(オーナー系企業)に対して、税のみならず民法・会社法など様々な分野において総合的にソリューションを提供します。
-
インターナショナル税務
これまで蓄積した知識とグラントソントンのネットワークを活用し、複雑化する国際課税問題に対応します。
-
トランザクション税務
デューデリジェンスの初期の段階から、ストラクチャーの実現支援まで、税務がトランザクションに与える影響を考慮し、税務の観点からのみならず、事業価値評価、事業再編等に関わる計画策定から実行まで含めたトータルサポートを提供します。
-
M&Aアドバイザリー
高い専門性と豊富な経験を有したプロフェッショナルが、M&Aや事業再編の検討から交渉・実行、及び統合までの様々なプロセスをサポートし、クライアントの成長を支援いたします。
-
ビジネスリスクサービス
企業は、ステークホルダーの期待・要求に応え、経営目的を実現するために、有効なガバナンス体制を構築するとともに、適切なリスクテイクを支える環境を整備することが求められています。
-
IT&オペレーションズ
データにもとづく製品・サービス品質の向上、規模・範囲の拡大、収益性・効率の改善はクライアントの成長と競争に大きなチャンスをもたらします。
-
IPO支援
IPOを実現させるためには、証券取引所が定める上場審査基準を順守し、日本経済を活性化する上場企業としてふさわしい企業経営を行うことが求められます。
-
会計アドバイザリー
監査法人での監査経験や事業会社での管理実務等の経験の豊富なプロフェッショナルが、会計・内部統制を中心とした様々なニーズに対応するサービスを提供します。
-
フォレンジック&サイバー
最新の調査手法とITテクノロジーを活用し、国内及び海外の不正・不祥事、情報漏洩、サイバー攻撃等の事実解明調査や、これらの防止対策構築の支援を行い、クライアントの社会的価値の確立・維持・向上をサポートします。
-
サステナビリティアドバイザリー
企業が高品質なサステナビリティ情報を開示をできるよう、企業に寄り添った支援を提供します。
-
中国ビジネス
日本・中国の国境を跨ぐビジネスのパートナーとして、豊富な知識と経験を活かし、最高のサービスを提供します。 我々は、日本と中国のビジネス環境を熟知し、両国の法制度や税制に精通しています。 クライアントのニーズに合わせた的確なアドバイスを提供し、ビジネスの成功に貢献します。
-
パブリックセクター
太陽グラントソントンは、パブリックの専門家チームが、パブリックセクターが直面する課題に真摯に向き合い、理解し、最適なプロフェッショナルサービスを提供していきます。
-
給与・人事労務
私たちは、事業を展開するにあたって「人」にまつわる給与・人事労務・所得税・在留資格など幅広い分野を横断的・総合的に、グローバルな見地から支援することを目指します。

The global tax landscape is experiencing a historic transformation as countries implement the OECD/G20’s Pillar Two framework—an initiative designed to introduce a Global Minimum Tax (GMT) of 15% on large multinational enterprises (MNEs). Japan has taken a proactive role in adopting and legislating this framework, aligning its domestic laws with the OECD’s model rules while tailoring certain elements to suit its national tax policy objectives. This article provides an overview of the Income Inclusion Rule (IIR), Undertaxed Profits Rule (UTPR), and Qualified Domestic Minimum Top-up Tax (QDMTT) as implemented in Japan, highlights key dates, compares Japan’s approach with OECD recommendations, and explains the rules’ impact on Japanese corporations.
1. Overview of the Global Minimum Tax Rules
The Pillar Two framework established by the OECD/G20 Inclusive Framework is designed to address base erosion and profit shifting by ensuring that large multinational groups pay at least 15% in tax on the income they earn in every jurisdiction where they operate.
The rules apply to MNEs with consolidated group revenue of EUR 750 million or more, and are composed of three primary mechanisms:
- Income Inclusion Rule (IIR)
- Undertaxed Profits Rule (UTPR)
- Qualified Domestic Minimum Top-up Tax (QDMTT)
These mechanisms work together to reduce the incentive for profit shifting and tax competition.
2. Japan’s Legislative Timeline and Key Features
Rule | Japanese Legislative Implementation | Effective for Fiscal Years Beginning on or After |
---|---|---|
IIR
|
2023 Tax Reform (Reiwa 5) [1]
|
April 1, 2024
|
UTPR
|
2025 Tax Reform (Reiwa 7) [2]
|
April 1, 2026
|
QDMTT
|
2025 Tax Reform (Reiwa 7) [2]
|
April 1, 2026
|
[1] Japan legislated the IIR as part of its 2023 tax reform
[2] In the 2025 tax reform, Japan added the UTPR and QDMTT, in response to OECD’s model rules and guidance.
3. Understanding the Rules: OECD Model vs. Japan's Implementation
1) Income Inclusion Rule (IIR)
The IIR is the primary rule under Pillar Two of the OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) 2.0 project. It requires a parent entity to pay a top-up tax if its subsidiaries located in low-tax jurisdictions (i.e., with an effective tax rate below 15%) do not meet the minimum threshold. The parent must calculate and pay the difference between the actual tax paid and the 15% minimum.
Japan enacted the IIR rule in its 2023 Tax Reform Law (effective from fiscal years beginning on or after April 1, 2024). The legislation introduced the concept of the "International Minimum Tax Amount" into the Japanese Corporate Tax Act. Japanese parent companies are required to calculate top-up taxes if any of their foreign subsidiaries are insufficiently taxed.
2) Undertaxed Profits Rule (UTPR)
The UTPR is a secondary, backstop mechanism that applies when the IIR cannot be fully applied. It ensures that untaxed profits in low-tax jurisdictions are allocated to entities in jurisdictions applying the UTPR, even if those entities are not the parent. The UTPR works by denying deductions or making equivalent adjustments to increase taxable income in compliant jurisdictions.
Japan included UTPR in the 2025 tax reform package, with application starting from fiscal years beginning on or after April 1, 2026. Under the proposed Japanese rules, where IIR cannot collect the full amount of top-up tax (e.g., if the parent is located in a non-cooperative low-tax country), Japanese subsidiaries may be required to pay the remaining top-up tax.
3) Qualified Domestic Minimum Top-up Tax (QDMTT)
The QDMTT is an optional rule allowing a jurisdiction to impose a domestic top-up tax on local entities when their effective tax rate falls below 15%. The purpose is to allow jurisdictions to retain taxing rights over low-taxed income instead of ceding them to foreign IIR/UTPR jurisdictions.
Japan opted to implement QDMTT through the 2025 tax reform, effective April 1, 2026, to defend its domestic tax base and reduce exposure to foreign IIR or UTPR claims. If a Japanese corporation’s effective tax rate is below 15%, the QDMTT ensures the top-up tax is levied within Japan.
Rule | OECD Feature | Japan’s Implementation |
---|---|---|
IIR |
Primary top-up mechanism for parent entities |
Closely aligned, no major deviation |
UTPR |
Secondary rule if IIR cannot apply |
Simpler enforcement model, Japan uses direct taxation over denial-of-deduction |
QDMTT |
Optional domestic rule to prevent foreign taxation |
Strong local safeguard, given priority over IIR/UTPR; structured to protect Japan tax base |
4. Illustration of Rule Application in Japan
![Illustration of Rule Application in Japan]()
Above is a simplified representation of how these rules apply to Japanese corporations:
- Left (IIR):
Japan taxes Japanese parent on under-taxed income of overseas subsidiaries. - Center (UTPR):
Japan taxes Japanese subsidiary for income insufficiently taxed at the foreign parent level. - Right (QDMTT):
Japan imposes top-up tax locally if the Japanese entity’s effective tax rate falls below 15%. When QDMTT applies, foreign IIR/UTPR rules do not.
1) Practical Implications for Japanese Corporations
Japanese corporations, especially those that are part of large multinational groups, will need to take concrete steps to address these developments:
- Compliance and Reporting
- Prepare for GloBE-compliant documentation.
- Develop systems to calculate effective tax rates by jurisdiction.
- Monitor changes in OECD guidance and Japanese tax law.
- Strategic Tax Planning
- Evaluate group structures, especially involving entities in low-tax jurisdictions.
- Assess whether QDMTT can be used to mitigate IIR/UTPR exposure.
- System and Process Updates
- Implement new tax data systems or update ERP platforms to enable jurisdiction-level computations.
- Align tax risk management frameworks with minimum tax rules.
5. Conclusion
Japan's careful and phased implementation of the Global Minimum Tax rules demonstrates its commitment to international tax reform while preserving domestic taxing rights. By introducing QDMTT alongside IIR and UTPR, Japan has not only aligned with OECD expectations but has also created mechanisms to protect its own corporate tax base.
With IIR now in effect and the remaining rules to follow in 2026, Japanese companies must act swiftly to ensure readiness. The road to minimum taxation compliance is complex, but with proactive planning and robust systems, businesses can minimize risk and stay ahead of global tax change.
税務・会計・監査・アドバイザリーに関わる最新のニュースをお届けします。